Plezier, daar draait het om bij Schooljudo.
Plezier, daar draait het om bij Schooljudo.

Lof van scholen voor judoproject

De gemeente Westervoort ging in 2018 een zesjarige samenwerking aan met de organisatie van schooljudo. Drie scholen, Sport IKC Het Startblok, Daltonbasisschool Het Ravelijn en het Montessori Kindcentrum, doen mee aan het project, dat breed lof krijgt toegezwaaid.

Op Sport IKC Het Startblok is het judo ingezet aan het begin van het schooljaar. Als activiteit die kan bijdragen aan de groepsvorming. De leerlingen van alle groepen deden mee aan zes lessen.

Directeur Monique Kampman van Het Startblok: "We hebben goede ervaringen met schooljudo. Ze komen met prima leraren, die op een fijne manier lesgeven. Bovendien zorgen ze voor een stukje scholing richting onze leerkrachten. Zo kunnen die er later in het schooljaar nog eens op terugkomen."

Na in het eerste jaar aandacht te hebben besteed aan de waarde 'vertrouwen', wordt dit jaar gefocust op 'samenwerken'. Uit een evaluatie binnen Sport IKC Het Startblok rolde een 8,3 als beoordeling van het programma. Daar is regiomanager Anne Rongen van schooljudo uiteraard blij mee. "Het is super om van de school terug te krijgen dat de kinderen de waarde 'samenwerken' ook echt als zodanig hebben ervaren, en daarnaast gewoon plezier hebben gehad. Plezier is de alles overkoepelende waarde en essentieel voor een optimaal leerproces."

Monique Kamphuis sluit zich daarbij aan. "Ultieme doel van het project is het welbevinden van de kinderen te verbeteren. Qua aanpak is het goed dat er altijd een waarde, een thema, aan de lessen is verbonden. Respect, normen en waarden in het algemeen, dat zijn belangrijke zaken, waar we ook als school niet genoeg de nadruk op kunnen leggen."

Judo als opvoedkundige onderwijsmethodiek werd in 1882 bedacht door de Japanse pedagoog Jigoro Kano. Hij was ervan overtuigd dat de beoefening van de sport zou leiden tot betere mensen in een gezonder lichaam.

Die eeuwenoude filosofie is door Schooljudo omgezet in een moderne methodiek. Daarin staan zeven waarden centraal binnen een doorlopende leerlijn: vertrouwen, samenwerken, respect, beheersing, weerbaarheid, discipline en plezier. Door deze waarden uit te lichten op de judomat én in het klaslokaal, maakt Schooljudo 'kind en klas krachtig'. Directeur Monique Kampman van Het Startblok: "Een filosofie die ons aanspreekt."

In totaal doen 390 basisschoolkinderen van Sport IKC Het Startblok, Daltonbasisschool Het Ravelijn en het Montessori Kindcentrum uit Westervoort mee aan het project.

Meer berichten