De uit Westervoort afkomstige broers Koen en Jetse Derks (rechts op de foto) in hun interactieve Youseum in Amsterdam.
De uit Westervoort afkomstige broers Koen en Jetse Derks (rechts op de foto) in hun interactieve Youseum in Amsterdam.

Succes voor Westervoortse broers

Zes weken na de opening al verwelkomde het Youseum in Amsterdam eind december de 5000e bezoeker. Een prachtig aantal voor een nieuw soort museum, een initiatief van twee uit Westervoort afkomstige broers: Koen en Jetse Derks.

"Ja, het gaat echt goed", zegt Koen Derks tussen twee besprekingen door. "We krijgen positieve reacties en dat werkt motiverend voor het hele team. De weken rond kerst en oud en nieuw waren top. Je merkt aan alles dat we steeds meer bekendheid krijgen."

Het lijkt een onvervalste successtory. Twee jongens uit een dorp en hun neef Joep Heusschen uit Herwen, die na hun studie de wereld in trekken en een succesvolle onderneming beginnen. Het idee voor het Youseum deed Koen Derks op in de tijd dat hij als bankier werkte in New York. In de basis is het Youseum een Instagram-museum. Een museum waarin een setting wordt gecreëerd om mooie foto's van jezelf te maken. Maar Koen vond dat er meer uit het concept was te halen en gaf dat samen met zijn broer Jetse en neef Joep vorm in het aan de Weesperzijde in Amsterdam gevestigde Youseum.

Het is een unieke social media-experience geworden, die bezoekers uitdaagt kritisch na te denken over de zin en onzin van jezelf als middelpunt van je eigen social-media accounts. Door het uploaden van een foto van jezelf op de website van Youseum, speel je de hoofdrol in een interactieve museum-tour die ook maatschappelijk relevante thema's aansnijdt.

Koen Derks: "We hebben de eerste weken enorm veel aandacht gekregen in de media. Ook in buitenlandse media. Dat werpt vruchten af. Minstens zo leuk is dat bezoekers het Youseum ook waarderen. Op Google scoren we een 4.9 en op Tripadvisor zelfs de maximale score van 5.0."

Er is ook een keerzijde, geeft Koen Derks toe. "Het is waanzinnig hard werken. Tachtig tot negentig uur in de week. Ik ben nauwelijks een dag vrij geweest sinds de opening. Dat begint z'n tol toch wel te eisen. We doen het nog steeds met een klein team. Tien vaste mensen en daarnaast zo'n vijftig freelancers die de tours verzorgen. Daar zijn we trouwens ook constant mee bezig. Het is niet: de deur open en klaar. We proberen voortdurend te verbeteren."

De bulk van de bezoekers is tussen de 18 en 25 jaar, hoewel ook veel gezinnen voor de deur staan. De bezoeker tot dusver die Koen Derks het meest is bijgebleven, is een man van achter in de tachtig. "Stond hier ineens in zijn eentje bij de kassa. Hij wilde meer weten over social media omdat zijn kleinkinderen daar zo mee bezig zijn. Prachtig, toch?"

Meer berichten