De initiatiefnemers in de ballenbak van het Youseum, vlnr: Joep Heusschen uit Herwen en de Westervoortse broers Jetse en Koen Derks.
De initiatiefnemers in de ballenbak van het Youseum, vlnr: Joep Heusschen uit Herwen en de Westervoortse broers Jetse en Koen Derks.

Westervoorters openen Youseum

In Amsterdam openen Koen en Jetse Derks, twee uit Westervoort afkomstige broers, deze week, samen met hun neef Joep Heusschen, het Youseum. Een museum (sorry, youseum) dat gezien kan worden als een doorontwikkeling van Instagram-musea. Die zijn er al, een Youseum nog niet.

Ze woonden aan de Goltackers (hun ouders wonen daar nog), ze gingen naar de basisschool in het dorp en later naar het Candea College in Duiven en ze voetbalden bij AVW'66. Gewone Westervoortse jongens, die na de middelbare school gingen studeren. Koen (31 nu) rechten in Utrecht, Jetse (26) technische bedrijfskunde in Groningen. Koen werd bankier bij de Rabobank. Eerst in Nederland, daarna in New York. Jetse studeerde recent af.

In New York bezocht Koen vorig jaar een Instagram-museum. Een museum met een setting waarin mensen mooie foto's van zichzelf kunnen maken. Koen: "Ik had er afgesproken met een date. Het was gezellig en onderwijl kreeg ik ook nog iets mee van dat museum. Ik vond dat er meer uit het concept was te halen. Dat zette zich vast in mijn hoofd, daar wilde ik iets mee doen."

Een lang verhaal kort: toen zijn neef Joep Heusschen (28) vorig jaar afstudeerde, vroeg Koen Derks hem in Amsterdam uit te kijken naar een geschikte ruimte voor een Youseum. Die werd gevonden aan de Weesperzijde. Koen zegde zijn baan bij de Rabobank op en ging samen met Joep, en later ook broer Jetse, aan de slag om het museum in de richten. Deze week is de opening. Koen: "Loeispannend natuurlijk, maar we geloven erin. Er komen hier ieder jaar acht miljoen toeristen. Die gaan naar het Rijksmuseum en het Van Gogh, maar als ze nog een keer terugkomen willen ze wat anders. Dan is er ons Youseum."

Verdrinken in je eigen populariteit
In het Youseum worden bezoekers uitgedaagd na te denken over zin en onzin van jezelf als middelpunt van je social-media accounts. Door het uploaden van een foto van jezelf op de website, speel je de hoofdrol in een interactieve museum-tour. Je ervaart hoe het is om te verdrinken in je eigen populariteit. Koen Derks: "Het is een unieke social media-experience met jezelf als stralend middelpunt. Maar we vertellen ook een verhaal en proberen bezoekers op een creatieve manier kritisch te laten nadenken over hun eigen virtuele bestaan."

Koen: "Wel leuk misschien om te melden is dat onze ouders en zus de afgelopen maanden enorm hebben lopen klussen hier. Net als vrienden uit Westervoort. En met die date trouwens, in dat Instagram-museum in New York, Lisette, daar woon in nu mee samen in Amsterdam."

Meer berichten