Jan Willem Weiss bij het station in zijn woonplaats Westervoort.
Jan Willem Weiss bij het station in zijn woonplaats Westervoort.

Al 163 jaar spoorlijn door Westervoort

In 1856 werd de spoorlijn van Arnhem naar Zevenaar en Emmerich aangelegd. Door Westervoort. Al 163 jaar geleden. Westervoorter Jan Willem Weiss heeft zich verdiept in de spoorweggeschiedenis van het dorp. Op vrijdagavond 25 oktober vertelt hij erover bij zalencentrum Wieleman.

Jan Willem Weiss (59) is geen wetenschapper of geleerde. Hij heeft een gewone baan bij Praxis in Duiven. Als hobby verzamelt hij van alles over Westervoort. Het dorp waar hij werd geboren, waar hij (weer) woont en waar hij, naar eigen zeggen, 'nooit meer weggaat'. Ansichtkaarten, prenten, krantenknipsels, snuisterijen. Een bijzondere belangstelling heeft hij voor het spoorverleden. Zo was hij enkele jaren geleden op zoek naar een treinkaartje uit 1946, dat volgens hem iemand in Westervoort in bezit moet hebben. Jan Willem: "Jullie hebben daar nog over geschreven, maar helaas heeft niemand op die oproep gereageerd. Het is tegenwoordig veel lastiger dan vroeger om in het bezit te komen van bijzonder materiaal. Het is allemaal heel commercieel geworden. Het minste of geringste waarvan mensen vermoeden dat het enige waarde heeft, wordt aangeboden op Marktplaats. En vervolgens moet je er flink voor betalen. Vroeger ging ik naar beurzen, waar ik voor een paar centen dingen kocht. Of mensen bewaarden materiaal speciaal voor mij."

Jan Willem Weiss staat er niet te lang bij stil. Hij laat zich zijn hobby niet ontnemen en hij verheugt zich op zijn lezing over de geschiedenis van het spoor in Westervoort. Over de beginjaren: "De eerste spoorlijn van ons land, die van Amsterdam naar Haarlem, dateert van 1839. Zeventien jaar later al werd de lijn van Arnhem naar Emmerich geopend. De verbinding van het westen naar de Liemers en het Duitse achterland. Voornamelijk bedoeld voor goederenvervoer."

De IJssel als natuurlijke barrière werd in de loop der jaren op verschillende manieren genomen. In het begin met een draaibrug, later met een voor die tijd zeer bijzondere dubbele spoorbrug. Die werd in mei 1940 bij het begin van de oorlog door het Nederlandse leger opgeblazen, in een poging de Duitse opmars tot staan te brengen. Vijf jaar later was het andersom en waren het de Duitsers die de (herstelde) brug in puin gooiden. Jan Willem: "Na de oorlog is er een baileybrug gekomen met een enkel spoor. Die is in 1980 vervangen door de huidige spoorbrug en in 1984 is de tweede spoorbrug er tegenaan gelegd."

Het station in Westervoort is ook een verhaal op zich. Vanaf de opening tot 1936 (crisisjaren!) had Westervoort een station. Dat werd in 1965 afgebroken. Acht jaar geleden werd het huidige station in gebruik genomen en is Westervoort weer een halteplaats. Jan Willem: "De spoorbaan en het station liggen nu op hoogte, de Dorpstraat gaat eronderdoor. Vroeger was dat anders en lag het spoor gewoon op maaiveldhoogte."

Jan Willem Weiss combineert zijn spoorweglezing op 25 oktober met een beamerpresentatie van oude foto's. Aanvang: 20.00 uur. Toegang: 2,50 euro.

Meer berichten