De Zomerschool in Westervoort richtte zich op jonge kinderen (6-9 jaar) met een taalachterstand. Twaalf ouders, onder wie veel migranten, meldden hun kind aan.
De Zomerschool in Westervoort richtte zich op jonge kinderen (6-9 jaar) met een taalachterstand. Twaalf ouders, onder wie veel migranten, meldden hun kind aan.

Zomerschool in Westervoort een succes

In navolging van onder meer Duiven werd deze zomer ook in Westervoort een Zomerschool gehouden. Vorige week was met een eindvoorstelling de feestelijke afsluiting.

Er zijn vele vormen van 'zomerscholen'. Scholen voor kinderen en voor volwassenen, en scholen die inhoudelijk verschillende doelstellingen hebben. De Zomerschool in Westervoort richtte zich op jonge kinderen (6-9 jaar) met een taalachterstand. Twaalf ouders, onder wie veel migranten, meldden hun kind aan. Projectleider Marie-José van de Velde maakt direct de eerste kanttekening. "De Zomerschool zoals we die hebben georganiseerd was niet expliciet gericht op migrantenkinderen. Er zijn ook genoeg kinderen van Nederlandse afkomst die een taalprobleem hebben en die op dat gebied bijgespijkerd kunnen worden."

Ze is tevreden over hoe de Zomerschool is gelopen en het initiatief is wat Marie-José van de Velde betreft dan ook zeker voor herhaling vatbaar. "Ik heb het steeds gezien als een soort pilot. Niet alleen de kinderen hebben ervan geleerd, wij zelf ook. Die kennis nemen we mee naar volgend jaar."

Marie-José van de Velde is projectleider Leven Lang Leren bij Liemers Kunstwerk. In samenwerking met Liemers Taalhuis (een instelling die laaggeletterdheid aanpakt) werd de Zomerschool georganiseerd. De lat werd bewust niet al te hoog gelegd. Uitgangspunt was dat het doel al is bereikt als het taalniveau van de kinderen in de zomervakantieperiode gelijk blijft.

Marie-José: "Laat ik vooropstellen dat vakantie vakantie is. Iedereen heeft recht op een periode om helemaal tot rust te komen. De andere kant is dat bij kinderen het taalniveau in zes weken tijd enorm kan inzakken. Zeker als thuis een andere taal wordt gesproken. Met de Zomerschool proberen we het taalniveau te onderhouden. Op een educatieve, leuke en speelse manier."

De Zomerschool omvatte een periode van drie weken met iedere week drie lesochtenden. Het centrale thema was 'ridders en kastelen'. Daar werd op een creatieve manier invulling aan gegeven. Marie-José van de Velde: "De kinderen zijn bijvoorbeeld bezig geweest met het schrijven van een script voor de afsluitende toneelvoorstelling. Daar hebben ze ook voor geoefend en met alles is communicatie nodig. Ze moesten zich verstaanbaar maken tegenover elkaar. Ik heb zelf enkele lessen begeleid, maar we hebben ook gespecialiseerde docenten ingehuurd. Een theaterdocent, een docent computervaardigheden en iemand die met de kinderen ging lasergamen, de moderne vertaling van zwaardgevechten die ridders vroeger hielden."

Vorige week donderdag was de afsluiting van de Zomerschool in het gebouw naast het gemeentehuis in Westervoort. De bijspijkercursus werd gratis aangeboden. Marie-José: "We proberen alle drempels weg te halen. Ieder kind verdient het om de taal van het land waarin hij of zij woont goed onder de knie te krijgen. Uiteindelijk is dat ook in het belang van onze samenleving."

Meer berichten