Vanaf 8 juli tot 25 augustus werkt provincie Gelderland aan het onderhoud van de A325/Pleijroute (N325).
Vanaf 8 juli tot 25 augustus werkt provincie Gelderland aan het onderhoud van de A325/Pleijroute (N325).

Zomer met volop vertragingen en files op wegen in Gelderland

Vanaf 8 juli tot 25 augustus werkt provincie Gelderland aan het onderhoud van de A325/Pleijroute (N325). De asfaltlaag wordt vervangen én de vangrail gerenoveerd. Aan de N325 komen vier pechhavens. De impact van de werkzaamheden raakt de hele regio Arnhem-Nijmegen vanwege de wegafsluitingen op de drukste N weg van Nederland.

Automobilisten kunnen zelf meehelpen om de filedruk zo laag mogelijk te houden én de veiligheid voor weggebruikers en wegwerkers te bewaken. Het advies is om alternatieven zoals de fiets, openbaar vervoer te gebruiken als dat kan, alleen gebruik te maken van de officiële omleidingsroutes en rekening te houden met een vertraging van 15 tot 20 minuten bij het inplannen van de reistijd.

De werkzaamheden vinden plaats op de A325 van knooppunt Ressen tot Nijmeegseplein (Arnhem - GelreDome) N325 van Nijmeegseplein in Arnhem tot knooppunt Velperbroek (A12 – Pleijroute). Er wordt 7 dagen per week gewerkt. Ook 's nachts. Het werk wordt uitgevoerd in drie fasen.

Tussen 24 juni en 4 oktober gaat de snelheid op de A325 terug van 100 naar 70 km/uur. Dit is een permanente, verplichte snelheid die zowel overdag als 's nachts geldt.

In de regio zijn meerdere werkzaamheden zoals de werken aan de Waalbrug (Nijmegen) en de Apeldoornseweg in Arnhem. De voorbereiding voor de werkzaamheden zijn een jaar geleden gestart. Onderdeel hiervan is nauw overleg met de andere wegbeheerders. Er is bewust gekozen om de werkzaamheden niet achter elkaar uit te voeren maar in één keer in één zomer. In de zomervakantie is er minder verkeersdrukte (15% minder voertuigen).

Vanwege de impact van de werkzaamheden op de doorstroming in de regio is het verkeersmanagement intensief geregeld. Zo wordt via detectielussen in de weg het verkeer voortdurend gemonitord waardoor kan worden bijgestuurd. Bijvoorbeeld met de verkeersregelinstallaties. Verkeersregelaars worden waar nodig ingezet. Het incidentenmanagement wordt geïntensiveerd zodat bij calamiteiten auto's of vrachtwagens nog sneller van de weg afgehaald kunnen worden. De communicatie wordt zo breed mogelijk ingestoken zowel digitaal, in gesprekken met diverse organisatie en belanghebbenden, met bebording langs de weg en de navigatieopties om iedereen zo goed mogelijk te informeren en voor te bereiden.

Meer berichten