MDT-coaches Yannick Eelderink en Lars van Onna geven voorlichting
MDT-coaches Yannick Eelderink en Lars van Onna geven voorlichting

MDT op de open dag

Algemeen

DUIVEN - Het Candea College opende 31 januari zijn deuren voor de jaarlijkse open dag, waar honderden leerlingen en hun ouders werden verwelkomd. Een bijzondere aandacht ging uit naar een opvallend initiatief dat naast de reguliere lessen wordt aangeboden: de Maatschappelijke Diensttijd (MDT).

Door Lars van Onna

Wat deze dag extra speciaal maakte, was het inzicht in de vrijwillige keuze die leerlingen hebben om deel te nemen aan het MDT. Het MDT biedt een unieke kans voor leerlingen om gedurende een half jaar actief bij te dragen aan de maatschappij, terwijl ze tegelijkertijd de reguliere lessen volgen.
Het MDT focust op drie belangrijke pijlers: het verrichten van betekenisvolle activiteiten voor de maatschappij, het ontmoeten van nieuwe mensen en het ontwikkelen van persoonlijke talenten. Wat opvallend is, is dat deze mogelijkheid een vrijwillige keuze is, waardoor leerlingen zelf kunnen beslissen of ze willen deelnemen aan dit waardevolle programma naast hun reguliere studieactiviteiten.
Leerlingen die ervoor kiezen om deel te nemen aan het MDT hebben de vrijheid om hun betrokkenheid vorm te geven op basis van hun interesses en vaardigheden. Of het nu gaat om het organiseren van sporttoernooien voor basisschoolleerlingen, het opzetten van activiteiten voor ouderen of andere creatieve projecten, het MDT biedt een breed scala aan mogelijkheden voor vrijwillige inzet.

Aan het einde van hun MDT-avontuur ontvangen leerlingen niet alleen waardevolle ervaringen, maar ook een welverdiend certificaat als erkenning voor hun toewijding aan de maatschappij en hun persoonlijke ontwikkeling. De open dag benadrukte zo de unieke en stimulerende dimensie die het MDT toevoegt aan het Candea College-onderwijs.
Belangrijk om te benadrukken is dat het MDT wordt aangeboden als een aanvullend programma naast de reguliere lessen. Leerlingen kunnen dus profiteren van zowel het schoolse curriculum als de mogelijkheid om actief bij te dragen aan de samenleving op een vrijwillige basis.
Tijdens de open dag werden ouders en leerlingen geïnformeerd over deze vrijwillige keuze en kregen ze de gelegenheid om vragen te stellen over hoe het MDT in de praktijk wordt gebracht. De reacties op deze flexibele benadering van maatschappelijke betrokkenheid waren zeer positief.
De open dag bood een glimp van een onderwijsomgeving waarin leerlingen de vrijheid hebben om hun educatieve reis op maat te maken, met ruimte voor zowel intellectuele groei als maatschappelijke betrokkenheid.