Jan Derksen, Hans Sluiter, Peter Pennekamp en burgemeester Arend van Hout
Jan Derksen, Hans Sluiter, Peter Pennekamp en burgemeester Arend van Hout

Nieuwe college geinstalleerd: ‘Als kleinere gemeente ben je in staat om maatwerk te leveren’

Algemeen

WESTERVOORT – Bouwen aan Westervoort in de breedste zin van het woord. Met een niet dichtgetimmerd coalitieakkoord als leidraad. Dat is wat het nieuwe college in Westervoort voor ogen heeft. Maandag 9 mei werden de nieuwe wethouders geïnstalleerd.

Door Susan Wiendels

Hans Sluiter (D66), Peter Pennekamp (CDA) en Jan Derksen (VVD) zijn samen goed voor 2,2 FTE, broederlijk verdeeld over 0,73 FTE. Samen met burgemeester Arend van Hout verdelen ze circa 33 beleidsterreinen. Peter Pennekamp krijgt onder meer financiën, onderwijs, openbare ruimte en burgerparticipatie op zijn bordje; Hans Sluiter krijgt er werk & inkomen bij en is verantwoordelijk voor duurzaamheid, sport, ruimtelijke ordening en Westervoort-Noord; Derksen gaat onder andere aan de slag met de centrumvisie, omgevingswet, recreatie en toerisme, Wmo, ouderenzorg en jeugd. Waar mogelijk wordt naar kruisbestuiving gezocht. Met ondernemerscentrum het Deltahuis als lichtend voorbeeld. Hans Sluiter: “Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt krijgen daar nu gewoon dagbesteding aangeboden. Dichtbij huis, mensen stellen dat zeer op prijs.” Of in de beoogde zorgboulevard in de Nieuwhof. Sluiter: “In de houtskoolschets die er nu ligt, staat een ontmoetingsplek voor ouderen of eenzame mensen. De huisartsen hebben hierop aangedrongen. Maar ook sportverenigingen kunnen er straks terecht.”

Ambities

De mannen hebben er zin in , ondanks dat de gemeentelijke polsstok niet lang is. Toch zijn er ambities. De voornaamste: zelfstandigheid. Het verhaal is bekend: die bestuurlijke zelfstandigheid van Westervoort staat onder druk vooral dankzij de budgetoverschrijdingen in het sociaal domein. Dat heeft geleid tot verscherpt financieel toezicht van de provincie en een Herstelplan. Ook is er onderzoek gedaan naar de bestuurskracht van Westervoort. De belangrijkste conclusie uit dit BMC-rapport: Westervoort kan niet zelfstandig blijven. De coalitiepartners denken daar anders over. Ze koesteren de aanspreekbaarheid en de korte lijnen. Burgemeester Arend van Hout: “Als kleinere gemeente ben je in staat om maatwerk te leveren. Voortdurend wordt de vraag gesteld of je bestuurlijk wel goed bent geëquipeerd. Maar op het moment dat er een sociaal probleem is, dan wordt er heel snel geschakeld tussen het ‘Goed voor elkaar team’, de wijkagent en de burgemeester of wethouder. Dat is een groot voordeel.” Peter Pennekamp: “Die zelfstandigheid is geen prestigekwestie van het CDA, D66 of de VVD. Het gaat niet om ons, maar om de inwoners. De dienstverlening aan hen moet centraal staan. Als de mensen op hun wenken worden bediend, dan is het goed.” Dat kan volgens het coalitieakkoord op zelfstandige basis als aan drie voorwaarden wordt voldaan: Westervoort moet de financiën op orde hebben, meer efficiency binnen het sociale domein en een optimaal werkende ambtelijke organisatie met Duiven. Pennekamp: “Als we die zaken voor elkaar krijgen, dan zou je zelfstandig moeten kunnen blijven.”

Winst

Het college is ervan overtuigd dat er op het terrein van het sociale domein winst valt te behalen zonder dat de mensen die het nodig hebben pijn wordt gedaan. Hans Sluiter geeft een voorbeeld: “Het inhuren van een gedragswetenschapper, een idee van Theo Kampschreur. Daarmee haal je competenties in huis, waarmee je aan de voorkant problemen tackelt. Dat levert geld op én mensen worden beter geholpen.” Veel wordt verwacht van de centrale clustering van zorgfuncties op de nieuw te bouwen ‘zorgboulevard’ in De Nieuwhof. Ook hier snijdt het mes aan twee kanten.
Medio 2024 is een mooi ijkpunt om te bepalen of zelfstandig blijven een realistisch scenario is aldus het nieuwe college. Vooruitlopend hierop wordt al onderzoek gedaan naar wat eventuele fusiepartners Westervoort idealiter zouden moeten bieden.

Duurzaamheid

Ambities zijn er ook op het vlak van duurzaamheid. “We moeten vooral winst zoeken in het leggen van verbanden”, predikt Hans Sluiter een integrale aanpak. “Er is beleid in de Regionale Energie Strategie, we hebben ambities in de Omgevingsvisie, de Woningvisie stelt duurzaamheidseisen, het beleid is nogal verkokerd. Eén plus één moet geen twee, maar drie worden. In het project Mooi Mosterdhof zie je dat goed terug. Een prachtig stukje wijkontwikkeling.” Burgemeester Arend van Hout: “Als je het dan hebt over sterk bestuur: dit project laat zien dat het ‘m niet in de grootte van de gemeente zit.” Jan Derksen knikt. Hij is zelf bewoner van deze wijk. “Het buurtgevoel dat weer terugkomt, mensen worden enthousiast, de sociale samenhang is verbeterd. Praat je over participatie, waar we groot voorstander van zijn, dan is dit een goed voorbeeld.”

Woningbouw

Twee w’s krijgen ruim baan in het coalitieakkoord: woningbouw en de Wyborgh.
Westervoort moet met volle kracht werken aan de invulling van de woningbehoefte en bestrijding van de woningnood. Westervoort-Noord is daarvoor nadrukkelijk in beeld. Daar is plek voor zo’n driehonderd woningen. Maar dan moet de verplaatsing van de voetbalbalclubs, betonfabrikant Struyk Verwo en de tennisclub wél in kannen en kruiken zijn. Woningbouw moet ook gericht zijn op verbetering van de verhouding tussen sociale woningbouw en vrije sector koop/huur. Dat betekent dat er meer in de vrije sector koop/huur gebouwd moet worden. Naast laagbouw is hoogbouw een gewenste optie.

Wyborgh

De leegstand in de Wyborgh is ook de coalitiepartijen een doorn in het oog. ‘Het moet een mooie en gezellige plek worden waar onze inwoners hun dagelijkse boodschappen halen. De herinrichting van de Wyborgh moet in samenspraak met de winkeliersvereniging gebeuren, met als randvoorwaarde dat kleine ondernemers die eventueel zouden moeten verhuizen gefaciliteerd en gecompenseerd worden door de eigenaar van de Wyborgh. Van vrijkomende ruimtes gaan we bekijken of deze herbestemd kunnen worden naar andere functies; bijvoorbeeld horeca, diensten, bibliotheek of woningen. Voor de zomer willen wij een door de betrokken partijen gedragen inrichtingsplan zien. Komt dat plan niet of niet tijdig tot stand, dan overwegen wij nadrukkelijk de invoering van een leegstandsverordening’ staat letterlijk in het coalitieakkoord vermeld.