Westervoortse Coop supermarkt doet mee aan landelijk leefstijlonderzoek

Volkorenproducten op ooghoogte geplaatst. Kassarekken uitsluitend gevuld met gezonde producten. Schaplabels die aangeven welke producten snel te bereiden zijn. Als gezonde producten meer opvallen in de supermarkt of goedkoper zijn, kiezen mensen deze producten dan vaker dan een ongezonder alternatief?

Dat onderzoeken wetenschappers van Amsterdam UMC het komende jaar in een aantal Gelderse Coop-supermarkten. Het onderzoek moet (ook) antwoord geven op de vraag of een gezondere omgeving leidt tot een lager risico op hart- en vaatziekten. De Hartstichting en ZonMw financieren het onderzoek.

Gezondheidsverschillen
Het onderzoek, genaamd Supreme Nudge, loopt een jaar lang in diverse supermarkten, waaronder in Westervoort. De supermarkten zijn volgens wetenschapsvoorlichter Nelleke van der Houwen van de Hartstichting geselecteerd in buurten waar mensen vaker een minder gezonde leefstijl hebben. Zij leven gemiddeld 6 jaar korter en 15 jaar minder in goede gezondheid dan mensen, die het sociaaleconomisch beter hebben.

Makkelijke keuze
Een gezonde leefstijl is volgens de Hartstichting van belang voor het voorkomen van chronische aandoeningen, zoals hart- en vaatziekten.

“Het kan mensen helpen om gezonder te leven door veranderingen in hun leefomgeving aan te brengen. De aanpassingen moeten ervoor zorgen, dat de gezonde keuze de makkelijke of de voor de hand liggende keuze wordt. Of de omgevingsinterventies ook op langere termijn de kans op hart- en vaatziekten verkleinen is niet bekend en wordt onderzocht. De wetenschappers onderzoeken tegelijkertijd het effect van een mobiele coach, die via een smartphone-app tips geeft om meer te wandelen”, aldus Van der Houwen.

Veranderingen effectief
Uit vooronderzoek in een virtuele supermarkt bleek volgens de voorlichter dat meerdere veranderingen tegelijk het meeste effect hebben. “Gezonde producten worden volgens de onderzoekers vaker worden gekocht als deze meer worden uitgelicht en goedkoper zijn, terwijl ongezonde producten tegelijkertijd duurder worden gemaakt. Of consumenten ook in een echte supermarkt gezondere alternatieven kopen na dit soort interventies, dat wordt nu onderzocht.”

Bij deelnemers aan het onderzoek worden gezondheidswaarden gemeten, zoals bloeddruk, bloedwaarden en buikomvang, om te bepalen of de aanpassingen in de omgeving ook tot een betere hartgezondheid leiden.

Meedoen is mogelijk
Deelnemers aan het onderzoek zijn tussen de 30 en 80 jaar en doen minimaal de helft van hun weekboodschappen bij de Coop in Westervoort.

Belangstellenden, kunnen zich aanmelden via de website van de Hartstichting. “Meedoen aan onderzoek supermarkten”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden