<p>Marco Philipsen in de winkel van Mitra Dennis Kock in Duiven: “Dronken word ik sowieso nooit, want ik wil ervan genieten.” (Foto: Rene Nijhuis)</p>

Marco Philipsen in de winkel van Mitra Dennis Kock in Duiven: “Dronken word ik sowieso nooit, want ik wil ervan genieten.” (Foto: Rene Nijhuis)

Bierwijzer gids voor bierliefhebbers

We durven gerust de stelling aan dat Marco Philipsen de grootste bierkenner van Duiven is, maar zoveel moed is daarvoor niet nodig. Als schrijver van bierboeken, spreker op biersymposia en officieel biersommelier behoort Marco tot de grootste bierkenners van de Lage Landen. Samen met Rick Kempen schreef hij een nieuw boek: BierWijzer.

BierWijzer verscheen in het voorjaar. Er zijn al 20.000 exemplaren verkocht, wat volgens Marco echt veel is. Normaal hebben bierboeken een oplage van 1000 tot 2000. Het bestverkochte bierboek ooit is nog altijd Marco’s ‘MInder TRAmmelant in Bierland’ uit 2007, waarvan 50.000 stuks verkocht werden.

BierWijzer wijkt af van de geijkte bierboeken doordat het niet alleen gaat over hoe bier gebrouwen wordt, maar ook anekdotes bevat. “Daardoor is het ook leuk om te lezen voor mensen die niet van bier houden. Bovendien is BierWijzer een goede gids voor bierliefhebbers die door de bomen het bos niet meer zien”, zegt Marco, waarbij hij verwijst naar de vierhonderd speciaalbieren die de Mitra aan de Thuvinestraat heeft staan.

Dat Marco die slijterij noemt, is geen toeval want hij is algemeen directeur van Mitra Nederland. Marco kwam 25 jaar geleden in Duiven wonen, waar inmiddels ook het hoofdkantoor gevestigd is. Verder heeft hij samen met zijn Duivense buurmannen een eigen biermerk: Populus 6921.

Marco’s loopbaan bij Mitra begon met een stage bij Mitra Renkum toen hij nog op school zat. Hij vond het zo leuk dat hij bleef. Al snel werd hij landelijk verantwoordelijk voor de bierverkoop. Een prijzenoorlog tussen de supermarkten zorgde ervoor dat Mitra zich op advies van Marco ging richten op speciaalbieren. Tegen wat supermarkten voor gewone pils rekenden, viel toch niet te concurreren.

Bij die keuze speelde een gesprekje in de kantine van tennisclub Columbae een belangrijke rol. Toen Marco daar iemand een Gerardus Dubbel aanbood, kreeg hij een enthousiaste reactie terug: “Toen ging er bij mij een lampje branden. Net zoals er een wijncultuur is, zou er ook een biercultuur kunnen zijn.” Inmiddels zijn speciaalbieren niet meer weg te denken uit de Nederlandse biercultuur.

Marco’s eerste bierboek ‘MInder TRAmmelant in Bierland’ heeft daar ook aan bijgedragen. “Het gaf bierliefhebbers een leidraad. Vanaf dat moment kregen we de wind in de zeilen.”

Tot slot willen we nog één dingen weten: hoeveel drinkt een directeur van een keten drankenspeciaalzaken. “Ik ben een gezelligheidsdrinker. Als ik met de buurmannen aan de picknicktafel wat drink, zijn het kleine beetjes van allemaal verschillende speciaalbieren. Dronken word ik sowieso nooit, want ik wil ervan genieten.

Lezersactie
Voor lezers van deze krant stelt Marco Philipsen 15 exemplaren van zijn boek Bierwijzer beschikbaar. Stuur een mailtje naar dpwp@planet.nl. De winnaars krijgen bericht.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden